Sunday, March 7, 2010

Peluk Cium Cik Dolly dan Auntie Nemo

Aku memang dah lama rindu dendam dekat Cik Dolly dengan Auntie Nemo. Dah lama rasanya aku tak mencemar duli melawat dia orang. 27 Feb lepas, aku puas Peluk Cium mereka.

Kunjungan aku diterima baik oleh Cik Dolly dan Auntie Nemo. Macam-macam persiapan mereka lakukan. Sapu sampah la. Buang habuk. Susun-susun pinggan mangkuk. Lap-lap kabinet. Kenapa susah-susah nih! Datang kejab jer.

Belum sempat duduk, dah terhidang air dan rumpai laut di depan mata. Express! "Jemput, jangan malu-malu" lembut suara Cik Dolly. "Terima kasih"jawab aku. Choyyy, masin betul air nih. Boleh darah tinggi. Gula tak ada ka? Aku cuma mampu memaki dalam hati. Kalau tidak, dilanggar todak aku nanti.

Setelah bersiar-siar di sekeliling rumah Cik Dolly dan Auntie Nemo yang indah nih, tiba-tiba mereka menyatakan rasa ketidakpuasan hati mereka. Katanya, mereka dah lama tak merasa air sejuk. Air panas ja yang ada. Peti sejuk rosak. Tak betul-betul lagi. Air batu lagikan la. Memang tak pernah jumpe. Kawan-kawan mereka pun dah banyak hilang. Ada pukat raksasa membaham mereka. Tumbuh-tumbuhan yang ada di dasarnya pun semua dah mati. Kering. Nak kata tak siram, banyak air. Tapi, sekarang keadaan berubah. Tanaman-tanaman mereka disiram dengan air minyak daripada bot-bot pelancong dan nelayan. Majlis Daerah pun sekarang dah tak kutip sampah. Ada diantara kami yang termakan sampah sebab keliru. Ingatkan cik obor-obor. Rupanya, plastik. Mati tercekek mereka. Mangsa utama Tok Penyu la. Tak sempat mengucap.

"Ini semua salah manusia!!" kata mereka. Aku nampak takungan air di mata mereka. "Bagaimana dengan generasi kami nanti?", "Bagaimana dengan tempat tinggal kami?" Aku menepuk-nepuk bahu Cik Dolly, cuba menenangkan perasaanya. Aku tidak mampu berbuat apa-apa. Apa yang dia katakan itu benar.

Coral semua mati. Minyak banyak yang terapung-apung di permukaan laut.

Dah la. Malas nak cakap banyak-banyak. Nanti aku pun nak cari tisu lap air mata. Sedih cerita mereka. Ini semua sebab korang. Aku tidak. Aku Pencinta Alam.

Biar gambar menceritakan segalanya. Dengar, ya~


Sekodeng rumah Cik Dolly dan Auntie Nemo

Berenang-renang dugong

See, semua dah meniggal dunia

Posing sexy aku di tepi pantai
(nak kena rejam?)


boatmates kami


splash!


Fizie, memikir apa yang akan dia wariskan kepada anak cucunya nanti


Dah, berambus! Cik Dolly dah halau


Location : Salang, Tioman Island, Pahang.

No comments: