Sunday, December 27, 2009

Aku, Karipap dan Kau

Kau bagi sebiji. Aku pulangkan berbiji-biji. Hambek kau!

Aku jahat? Nope! Nakal je mak aku cakap. Kacau orang. Peh, favourite aku tu. Tak mengenal jantina. Tak kenal umur. Orang tua ja aku tak layan. Sorry. Huhhuhuhuhuhuh

Ketika itu.

Belum bunyi lonceng rehat lagi kami dah berada di kaunter bayar. Bila cikgu disiplin datang. Kami semua buat muka lapar sambil berkata dengan cikgu. "Cikgu, jam kantin lambat". Memek muka yang confident penting untuk menunjukkan kami tak bersalah. Fuhhh lepas.

Menu biasa. Nasi ayam + kuah kacang. Pernah rasa? Cuba la. Terbaik wOk! Aku nampak member sorang nih, tapau karipap buat bekalan dalam kelas. Dasyat. Aku dan yang lain ada plan baik punya. Think! Think! Think! Curi karipap dia! Cup2. Perkataan yang lebih elok sorokan karipap dia. Amboi, pucuk di cita ulam mendatang. Bagaikan orang mengantuk di sorongkan bantal. Karipap singgit atas meja depan pintu. Toleh kiri, toleh kanan. Line clear! Rembat!

Muka inocent bercampur tak bersalah. Tahan ketawa. Tahan. Tahan. Tahan. Atas meja tak ada. Bawah meja tak ada. Meja orang sebelah tak ada. Dalam beg tak ada. Muka sudah di penuhi dengan kedutan. Mata memandang tajam pada kami berlima. Tunduk. Habis semua di spot- check. Sorang-sorang. Aku kena relax. Bahan bukti pada aku. Bergegar kerusi dan meja. Sabar. Sabar. Sabar. Habis kerusi dan aku sekali di seret ke tepi. Tak jumpa. Nasib. Tapi aku nampak kemarahan semakin menggelegak. Ada kepulan asap keluar daripada member depan. Tanduk sudah keluar.

Semua menoleh ke aku. Menerusi bahasa mata mereka. "Bagi je la. Dah marah tu. Bagi je". "Sabar, sabar, nanti dulu." Balas aku.

"Pulangkan balik karipap aku!" halilintar, puting beliung, tanah runtuh, gempa bumi.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Hari ini aku terbaca helaian berlatar belakangkan karipap di buku autobiografi aku.

"........kat belakang nih ada gambo karipap.. bkn ape.. saje nak tinggalkan kenangan buat Farhana@ Farra yang suke curi karipap aku..pastu komplot ngan Faisal nyorokkan karipap aku.. tak guna betul!!........"

Rupanya karipap nih amat meninggalkan kesan yang mendalam. Faisal pun terlibat ekh? Lupa. Celet skit Petai.. Yang lain jangan buat tak tahu pula,ya. Oney, Fiza, Anes, Dila. Kita telah bersekongkol sekali.

Aku telah mengkhianati makanan ruji lepas ber-Futsal. Sebab tu marah habis. Maaf.

Kau,
And so we talked all night about the rest of our lives
Where we're gonna be when we turn 25
I keep thingking time will never change
Keep on thingking things will always be the same

So if we get the big jobs
And we make a big money
When we look back now
Will our jokes still be funny?
Will we still remember everything we learned in school?
Still be trying to break avery single rule

Will we think about tomorrow like we think about now?
Can we survive it out there?
Can we make it somehow?
I guess I thought that this will never end
And suddenly it's like we're women and men

Will the past be shadow that will follow us around?
Will these memories fade when I leave this town
I keep I keep thingking that it's not goodbye
Keep on thingking it's time to fly

But when we leave this yaer we won't be coming back
No more hanging out cause we're on a diffrent track
And if you got something that you need to say
You better say it right now cause you don't another day

Sufitomato, thank for the entry that you have wrote. It simple but precious.

Nah tisu. Jangan nangis.


4 comments:

i'msosupernotcool said...

i luv dis part;

"So if we get the big jobs
And we make a big money
When we look back now
Will our jokes still be funny?"

if they really r friends,
a jokes will still b jokes..
no mtter who's the joker..

Cik Bumble bee said...

i'msosupernotcool:

ya, it shOuld be happen.

h.a.n said...

i suke makan karipap ;)

avid gunner said...

ah..good old times kan?
nasib baik budak tu tak terajang ko..hehe...kena masa budak tu tgh lapar pulak...