Friday, September 4, 2009

Seandainya KamOO....

Pandangan pertama (1st impressiOn bkn lOve at da 1st sight yer)

sy dkt mamat nih

ialah:

mamat nih mengarut

mamat nih kusut

mamat nih kalut

mamat nih memang buat aku serabut

tah kenape perkataan nih keluar?

jujur daripada hati sy (sy mencuba untuk jujur sekarang)

tapi yang pasti

dy da berjaya tambat hati sy

daripada dlu lg

ha!

ini baru dikata kan lOve at the 1 sight

hebat ciptaan Allah

biar la dy nak ckp muka dy macam jalan tar ker

muke kaki lima sekolah ker

muke parit dekat depan kedai ZIQWA (Auntie Anis yg di rindui) tu ker

sy tetap dgn pendirian bahawa

dy ade keistimewaan

yg jarang ditemui oleh insan lain

ini tak bermakna sy ckp Org lain tdk ada keistimewaan,ya

dulu bile sy tgOk dy (di pelbagai media dan sumber)

sy da buat andaian sendiri :

mamat nih mesti kaki perempuan punye lah

mamat nih mesti kaki diskO punye lah

mamat nih mesti suke awek2 tak cukOp kain punye lah

mamat nih mesti tak sekolah habis punye lah

jahatkan sy ble melemparkan tuduhan mcm tu kpd dy

mummy ckp tu bkn jahat tp nakal =')

klaw sy ckp sye suke dy

bermakna sy cinta dy ke?

klaw sy ckp sy minat dy

sy nih slh seOrng secret admire dy ke?

klaw sy ckp sy benci dy

sy nih musuh dy ke?

sy harap semua yg tersenarai tidak tersenarai dalam senarai jawapan

bila sy mula baca penulisan dy

punggung sy mula terpaku

lidah sy mula terkelu

otot sy mula membeku

hati sy mula dihimpit sendu

apa sebenarnya berlaku kpd aku?

sama2 kita cari jawapannya nanti

sy tak sangka sungguh apa yang sy:

fikirkan

bayangkan

impikan

jauh terpesong daripada apa yg berlaku dlm realiti sebenarnya

bukan sy saja2 nak buat research pasal dy

byk lg kerja sy yg masih tertugak lagi berlamabak

tapi penulisannya memberi penyedaran kepada:

saya secara peribadinya (personally)

remaja khususnya

masyarakat amnya

pemimpin hendaknya

ideologi songsang

dakwah pincang

hati bergoncang

tak tahu apa nak bincang

kadang2 penulisannya agk berat bg sy sbg remaja secara peribadinya

tp ada betulnya

tp ada penyanggahan pendapat secara keseluruhannya

mcm cg muet selalu ckp (membebel)

bagi apa sahaja pendapat

sama ada org nk terima atau tidak itu belakang cerita

yg penting kita da utarakan mahupun selatankan pendapat kte

dlm bahasa lainnya

Expressing OpiniOns

(aku igt ayt ni sebb aku slh jwb td, tp jujur tak malu pun. kita kan belajar)

sy masih lg mahu meng-up-kan dy (maaf bahasa rOjak.akn cuba diperbaiki kelak)

sy btOl2 terkejut

bila dy mampu mengeluarkan satu perkataan yg btOl2 buat sy/kami teruja

betul kata pepatah :

jgn pandang sebelah mata

jgn ingat air yang tenang tiada buaya

(knp peribahasa kita kebanyakkannya bermula dgn jangan?)

apa yang boleh sy katakan

dy adalah pencinta:

bangsa

bahasa

dan budaya

bukan:

perOsak

pemberOntak

atau

pembentak

sy fhm dy cuba meluahkan/mengutarakan pendapatan

tidak salah.

walaupun rupanya seperti mat indOn,mat bangla atau mat taiwan(org ckp,bkn sy)

tapi dy ada visi & misi tersendiri

jarang jumpe remaja,dewasa,belia atau manusia sebergini

dlm kOnteks yg berbeza dri sediada

perlu sy ungkapkan perkataan

HEBAT

untuk menggambarkan dy (walaupun tidak dpt dilukis)

di samping itu,

sy nmpk keghairahan(passioned) dy bila menulis puisi

walaupun agk merapu kadang kalanya

tp masih dpt diterima akl waras dan sihat sy

selain itu

mungkin dy teman lelaki yg baik =)

sy kata bergini mengikut pembacaan sy drpd penulisan dy

tp orang mst nk ckp bnda yg baik tntng diri sendirikan

tp tak apalah kita ada pendirian sendiri

untuk menilai Org lain mengikut kaca mata sendiri

bukan pinjam kaca mata kawan mahupun saya sendiri

sy pasti perempuan bakal cair bila disogokkan dgn puisi indah + benggong dy

sedikit sOrotan atau cOretan dy utk bekas atau masih GF dy (msh tertanya??????)

Dia nak marah, tapi dia nak ketawa.

Dia nak pukul, tapi dia nak ketawa lagi.
Dia nak tunjal kepala aku, tapi dia takut kepala aku sakit.
Dia nak lepaskan kemarahan dia, tapi dia takut aku terasa.
Dia nak merajuk, tapi dia nak berbual dengan aku.
Dia nak paling muka, tapi dia nak tengok muka aku.
Dia nak menangis, tapi dia tak nak bersedih masa tu.
Dia nak maafkan aku, sebab dia nak terus sayang aku.

Dia kata aku bodoh, aku kata, memang.
Dia kata aku tak fikir, aku kata tu lar pasal.
Dia kata aku tak guna otak, aku kata itu betul.
Dia kata aku bangang, aku kata paling bangang.
Dia kata aku jahat, aku kata takda niat.
Dia kata aku takut bila buat salah, aku kata takut gila.
Dia kata dah agak dah, aku kagum dengan firasat dia.

Dia dah tak tahu nak kata apa, aku kata, jangan kata apa, pukul je.
Dia dah tak nak pukul, aku kata maaf.

sy harap dy xmrh bila sy salin(copy) sebahagian drpd puisi dy

bg sesiapa yg sdh mempunyai BF

tetapi masih meimpikan(menggatal) nakkan BF seperti dy

perlulah memberi rangsangan atau mOtivasi(encOurage) kpd BF anda utk mencetuskan idea bernas melalui bentuk penulisan sebagai bahan pemujuk

tidak salah.

bg yang masih bujang(single) masih ada masa untk mencari BF seperti dy

tidak sama tp akan2

Pon bOleh2(intOnasi spt Kaisara)

perjuangan perlu diterusakan

entah kenapa sy hari ini mahu meng-up-kan orang(dy)

bkn sbb sy angau ataupu mengigau

cuma sy tiba-tiba merasa:

kagum

gerun

terpegun

melihat keyakinan,kesungguhan,keinginan dan kekreatifan yg ada pd dy

untuk menjadikan kita adalah Malaysian bkn Melayu

sy tak nak ulas lebih2

tkOt musuk ISA

kita ada mata kita, tengok

kita ada mulut, cakap

kita ada hindung, menghidu

kita ada telinga, dengar

kita ada segalanya, kegunakan seadanya

sy harap tiada sapa yang bertanya dgn sy

siapa dy ini

sedangkan kamu semua

pernah mengenali dy

sy hanya mahu menujukkan,berkongsi,dan berinspirasi dengan

kalian semua

sy janji dan bersumpah tidak akan jwb soalan

‘siapa dy yg kO tulis dlm blog kO tu?’

sy harap rasa ini rasa mu

seandainya kamoO adalah Faisal, Azri, Auf dan kawan2 lelaki terdekat sy, alangkah indahnya

kenapa?

krn kita perlu

SAYANG ALLAH, SAYANG NABI, SAYANG BANGSA,SAYANG NEGARA DAN SAYANG SEMUA ORANG

Pen tutup (pen Off)

No comments: